Yrke og organisasjon

Ny lakseolje for kjæledyr fikk god respons

Tekst og foto:
Steinar Tessem

Interessen var stor for produktet Brilliant Lakseolje da det for første gang ble vist for norske veterinærer under Veterinærdagene 2020. Det er Ålesunds-bedriften Hofseth Biocare som nå tilbyr lakseoljen beregnet for hund og katt direkte til veterinærer, dyreklinikker og kjeder.

Karl Lunde (t.v.) var en av mange veterinærer som fikk høre mer om den nye lakseoljen av Sindre Alnes (i midten) og Ove Brand-Hansen i Hofseth Biocare.

– Vi er godt fornøyde med dagen og har signert avtaler her på standen, fortalte Ove Brand-Hansen og Sindre Alnes, begge to ledere for forretningsutvikling i Hofseth Biocare. De var begge to ivrig opptatt med å forklare interesserte besøkende om lakseoljen mens de delte ut prøver og produktinformasjon.

Blank pels, myke poter, bedre appetitt og gunstig virkning på hjerte-kar funksjon var stikkord på standen til Hofseth Biocare som deltok for første gang på Veterinærdagene. Oljen er hentet ut fra norsk lakseavskjær, er uten tilsetningsstoffer og har en naturlig rød farge.

– Alle hunder liker det, mens kattene kan være litt mer kresne, fortalte Sindre Alnes om reaksjonene hos dyrene som får servert lakseoljen. For å bevare kvaliteten på protein, kalsium og olje, fremstilt av fiske-avskjær, bruker Hofseth Biocare en unik produksjonsteknologi og organisering av varestrømmen gjennom bedriften. Etter 12 år med forskning og utvikling er bedriften med sin nyskapende produksjonsprosess i stand til å gjøre avskjær fra fisk om til kosttilskudd for dyr og mennesker.

En omfattende forskningsinnsats ligger bak produktet som nå tilbys hund og katt. Forskningsdirektør Bomi Framroze forklarte i et nettmøte at både de enkelte komponentene i lakseoljen og det endelige produktet er gitt til hunder, griser og kyllinger for å forstå hvilke endringer som skjer i deres stoffskifte både ut fra et farmakologisk og et molekylærbiologisk ståsted.

– Vi ser ikke bare på at en olje gjør en hundepote mykere, vi prøver å finne ut hvorfor poten ble mykere, sa Framroze.

Filosofien til Hofseth Biocare er ifølge markedssjef Kai Morten Thuen å sørge for at dyr og mennesker gjennom sitt normale kosthold, i tillegg til bidrag fra kosttilskudd som lakseolje, kalsium og protein, skal få den ernæringen de trenger.

Brilliant Lakseolje er i dag tilgjengelig på i overkant av 70 prosent av zoo-forretningene i Norge i tillegg til nettbutikker. Lakseoljen fra Ålesund selges i 14 land og ble vist på Global Pet Expo Orlando, i Florida, USA, knappe to uker før Veterinærdagene.