Nettverksbygging og fellesskapsfølelse på Veterinærhøgskolens Ph.d.-dag
30. mai arrangerte Veterinærhøgskolen sin Ph.d.-dag for tredje år på rad. Det har blitt en god nettverksarena for stipendiater og næringsaktører som er interessert i forskningssamarbeid, og gir stipendiater verdifull trening i forskningsformidling.
Seniorrådgiver, Veterinærhøgskolen
– Ph.d.-dagen er en dag hvor vi presenterer forskningen vår, men vi ønsker også at denne dagen skal være en plattform for akademisk diskusjon og nettverksbygging, sa dekan Anne Storset da hun ønsket velkommen.
Studenter fra alle Veterinærhøgskolens fire institutter deltok og delte innsikter fra sin forskning gjennom 19 presentasjoner, seks seminarer og ni akademiske plakater. Forskerne som presenterte, er på ulike stadier i utdanningsløpet. Noen har akkurat begynt, mens andre er i innspurten.
– Jeg blir stolt og ydmyk når jeg ser alle presentasjonene. Det viser fram bredden i forskningen vår og mange av de nye talentene vi greier å tiltrekke oss, sier Thea B. Blystad Klem. Hun er leder for Ph.d.-programrådet ved Veterinærhøgskolen, som er rådgivende organ for dekan og fakultetet i saker som gjelder forsker- og diplomatutdanningen.
Speed dating
I fjor var første året Veterinærhøgskolen inviterte eksterne gjester.
– Det var så vellykket at det ønsker vi å fortsette med, sier Anne Storset.
– For næringslivet mener jeg dette er en utrolig fin måte å få innsikt i hva som skjer på Veterinærhøgskolen på. Det er en slags speed dating av hva vi driver med og de flinke folka vi har, sier Blystad Klem.
Muligheter for forskningssamarbeid
Hun mener Ph. d-dagen er en god nettverksarena både for stipendiatene og for næringsaktører som er interessert i forskningssamarbeid.
– Stipendiatene får verdifull trening i å presentere arbeidet sitt, og for eksterne gjester fra næringslivet tror jeg det er lett å danne seg et inntrykk av hva vi kan samarbeide om. Så jeg håper vi får enda flere gjester neste år.
Presentasjonene er korte, konsise foredrag som er egnet for de fleste, og som gir et godt innblikk i hva forskerne jobber med.
– Ph.d.-dagen kan være et fint sted å plukke opp trender og få en forståelse av hva forskerne mener det er viktig å se videre på innen veterinærfaget, sier Blystad Klem.
Skaper fellesskapsfølelse
I tillegg til å være en fin arena for ekstern nettverksbygging, legger hun vekt på at dagen også er viktig internt på Veterinærhøgskolen.
– En slik dag er veldig samlende og skaper en fellesskapsfølelse. I tillegg kan man la seg inspirere til samarbeid på tvers av fagfelt eller plukke opp ideer til for eksempel metoder og innfallsvinkler som kan være relevante for ens egen forskning.
Ønsker å være gode på formidling
Nytt av året var prisutdeling, der både beste presentasjon og beste plakat skulle premieres.
– Vi har lyst til å gjøre litt ekstra stas på stipendiatene og vise at vi setter pris på kvaliteten de leverer innen formidling, sier Blystad Klem.
Siden det er voldsomt faglig spenn i presentasjonene og forskerne er på ulike nivåer, er det vanskelig å bedømme dem på faglig grunnlag.
– Derfor har evalueringskomiteene lagt vekt på selve formidlingen. Det er noe vi ønsker at våre ansatte skal være gode på, sier Blystad Klem.
Tre vinnere
Vinneren av prisen for beste akademiske plakat ble Asal Ahmadi med plakaten “Genomic population of Pasteurella multocida in Norwegian calves with and without respiratory disease”.
Evalueringskomiteen syntes det ble umulig å bare dele ut én pris for beste presentasjon. Derfor ga de pris både til Nora Digranes og Anna Bergfeldt.
Bergfeldt vant for presentasjonen “Cerebellar hypomyelination in pigs with congenital tremor type A-II”, og Digranes vant for sitt seminar “Serotonin modulation of fentanyl-induced motor responses”.
Viktig å trene på formidling
Nora Digranes satte stor pris på både utmerkelsen og selve Ph.d.-dagen.
– I det daglige sitter vi på hver vår tue, men på Ph.d.-dagen får vi et innblikk i hva andre driver med, og det er veldig inspirerende.
Hun mener søkelyset på formidling er viktig.
– Det er ikke så mange andre forum hvor man kan snakke om forskningen sin på denne måten. Og det er viktig å få trent seg på det og få tilbakemeldinger.
Snakke til folk utenfor akademia
Hun mener det har stor verdi å lære seg å formidle forskning til andre enn kolleger og andre forskere.
– Vi må lære oss å snakke om forskningen vår til folk utenfor akademia. Hvis ikke blir det vanskelig å se det større potensialet i det man jobber med.