Minneord

Helge Mikaelsen

Foto: Privat

Helge Mikaelsen sovnet stille inn den 25. april 2026 etter å ha slitt med sykdom de siste årene. Han ble 78 år gammel.

Helge ble født den 7. april 1948 på gården Breirem på Andås i Vefsn kommune, på Helgeland i Nordland fylke. På småbruket vokste han opp i en søskenflokk på fem. Sammen med tvillingbroren begynte han tidlig å delta i gårdsarbeidet, og der fikk sin interesse for dyr og gårdsdrift.

Til tross for enkle kår og lange avstander ville han til Oslo for å bli dyrlege. Han ble uteksaminert fra NVH sommeren 1974.

Sin første jobb fikk han på Mo i Rana. Men allerede etter et år, i 1975 vendte han tilbake til Vefsn og praktiserte deretter i hjemkommunen resten av sin yrkeskarriere.

Mitt første møte med Helge var i 1988. Vi jobbet sammen i de neste 24 årene til han pensjonerte seg i 2012.

Helge var en rolig og avbalansert mann uten de store ord. Jeg oppfattet han som en forstandig, jordnær og kunnskapsrik person. Han var hjemmekjær og viet hele sin arbeidsinnsats til bøndene i sin hjemkommune.

Han var av den «gamle» dyrlegetypen, likte best å kjøre rundt til bøndene og behandle deres dyr. Han var godt likt og aktet blant bøndene og fikk et godt forhold til alle.

I alle mine 24 år med Helge har jeg bare gode minner å se tilbake på.

Vi samarbeidet godt og hadde få uenigheter. At vi jobbet godt sammen er en av årsakene til at jeg fortsatte å bli i Mosjøen.

Helge hadde et rolig og godt liv med sin Marit. De hadde et fint og trivelig hjem. De reiste mye, både innenlands og utenlands. Men i de siste årene slet han med helsa og ble sittende mye passiv uten å ha kontakt med kjente.

Jeg lyser fred over hans minne.

Halvor Nordstoga