Leder

Respekter hverandre i
sosiale medier

Frauke Becher

Kommunikasjonsrådgiver i Den norske veterinærforening

Sosiale medier som Facebook, Snapchat og Instagram har gitt oss nye måter å kommunisere på. Det er mer åpenhet, enkelt tilgjengelig, flere har muligheten til å ytre seg og responsen er rask.

Veterinærforeningen bruker Facebook og Instagram som informasjonskanaler til medlemmene og samfunnet. Noen av underforeningene har også lukkede grupper der man deler informasjon og erfaringer, og diskuterer.

I tillegg er det opprettet flere lukkede grupper for veterinærer, helt uavhengige av Veterinærforeningen.

Det er positivt at vi har fått arenaer som er enkelt tilgjengelig for alle, der vi kan dele og diskutere åpent. Det er ikke lenger slik at eneste måten å delta i diskusjoner på er å bli invitert til å uttale seg i de mer tradisjonelle kanalene som aviser, radio og TV. Eller at du sender inn et innlegg til en redaksjon som avgjør om det vil bli publisert eller ikke. Nå kan alle komme med meningsytringer i sosiale medier, og du trenger ikke en gang å skrive et eneste ord, du kan ytre deg ved bare å «like» noe.

Med denne åpenheten og tilgjengeligheten kommer det også et ansvar. Aviser har en redaktør som er ansvarlig for det som publiseres. De skal passe på at det ikke spres usannheter, personhets, rasisme, forfalskning eller plagiat. Med sosiale mediers inntog har dette ansvaret blitt flyttet over på den enkelte bruker. Det kan virke som om ikke alle er klar over at vi alle er redaktører og må vurdere hva som er greit å publisere eller ikke er greit. Husk også på at selv om du er i en lukket gruppe, så regnes uttalelsene dine som offentlige, dersom gruppen har et større antall personer, vanligvis mer enn 20. Det kan derfor noen ganger være lurt å «sove» på et utsagn, fremfor å trykke publiser i et opphetet øyeblikk.

Hvorfor skriver, deler og liker vi da ting i sosiale medier, som vi ellers ikke ville ha turt å skrive i et leserinnlegg eller sagt ansikt til ansikt til en person? Forskning viser at vi tør å være frekkere når vi ikke har øyekontakt. På sosiale medier opplever mange at de kan være mer anonyme i tillegg til at de ikke kan se hvem som er mottager. Kanskje en god regel bør være: om du ikke kan si det ansikt til ansikt, så la være å skrive det i sosiale medier.

Vi er alle enige om at de samme sosiale og etiske regler som vi ellers forholder oss til i samfunnet, også gjelder i sosiale medier. Pressen har nedfelt noen etiske retningslinjer for journalister og redaktører som kalles «Vær varsom-plakaten». Den sier noe om at pressen skal verne om ytringsfriheten og hvordan de skal oppføre seg. Kanskje det er på tide med slike regler for sosiale medier også?

Jeg tror vi kan gjøre mye ved å reflektere over og endre adferden vår. La oss prøve å vise hverandre mer respekt, lytte, være konstruktive og fremsnakke hverandre mer, fremfor å angripe og kritisere. Veterinærforeningen er glad for at medlemmer engasjerer seg i debatt på sosiale medier, og oppfordrer alle medlemmer til å gjøre det ved å respektere at andre har ulike synspunkter samtidig som man vil få frem egne synspunkter. Vi trenger ikke alltid å være enige. Vi må ha debatt for at vi skal bli bedre, men den må foregå med respekt for andre.