Debatt

Er vi i ferd med å miste kollegialiteten innen smådyrsektoren?

Anne E. Torgersen

Ansatt i AniCura og har jobbet både i det offentlige og privat. Hun er sentralstyremedlem i Den norske veterinærforening.

Det er et enormt søkelys på priser på veterinærtjenester særlig innen smådyrsektoren for tiden. Jeg har jobbet nå i 30 år og det har alltid vært en del som syntes prisene på våre tjenester er høye, men jeg har aldri opplevd lignende som nå.

Hetsing på sosiale medier

Kjedene AniCura, Evidensia og Empet blir trukket frem som verstinger og på Facebooksider som «Veterinæropprøret» og «Veterinærkostnader med navn» blir det brukt en retorikk som er langt over streken i mange tilfeller. Det oppfordres til boikott av kjedene, veterinærene som jobber der blir hengt ut som «griske», «umoralske» «løgnere», «bedragere» og aller verst «dyreplagere som ikke er opptatt av dyrevelferd». De høye prisene blir beskyldt for å være årsak til at mange velger avlivning fremfor behandling og at dette er veterinærenes skyld. Slik har det faktisk vært siden jeg begynte å jobbe så her er det ingen endring. Å forsvare sine priser og faktisk ta betalt for den tiden man bruker er ikke noe nytt.

Nå er riktignok beløpene høyere i dag, men det som er annerledes er at det nå ikke bare er klaging på pris, men man skal sjikaneres og trues med advokater, anmeldelser, forbrukerrådet, media og uthenging i sosiale medier i tillegg til prisklagen. Det er gått så langt nå at jeg føler at hele vår stand er under trussel og vi må stå sammen for å bremse og snu denne negative utviklingen!

Faglig utvikling

Det har vært en betydelig utvikling innen smådyr veterinærmedisin i de 30 årene jeg har holdt på. Faget har utviklet seg, utstyr, diagnostikk og behandlingsmuligheter er noe helt annet nå og tilbudene klinikkene har er også mye mer avansert som følge av dette. Men, utviklingen er også i stor grad drevet av etterspørsel og det skal vi ikke glemme. Eiere krever mer avanserte tilbud og behandlingsmuligheter for deres familiemedlemmer. Jeg er så gammel at jeg husker første gang en katteoppdretter oppsøkte klinikken etter inntoget av «internett» og hadde lest seg opp på forskjellige bakterielle lidelser på katt. Hun krevde antibiotika som ikke var tilgjengelig i Norge, men som ble brukt i USA. Mine forklaringer falt på stengrunn; at det var forskjellige patogene agens som var sensitive til forskjellige typer antibiotika i forskjellige verdensdeler var helt uinteressant.

Prissetting

Det er blitt skrevet en del om dette med prissetting av våre tjenester i det siste. Det har vært oppslag i aviser, på sosiale medier, TV2 og NRK. Innfallsvinkelen er stort sett den samme, «hvordan kan det være så store prisforskjeller på samme tjeneste?» Dette blir vinklet på en måte som er negativt ladet. Nordmenn er da tradisjonelt veldig opptatt av pris. Dette går igjen i alle bransjer og det er bare å trekke frem reklame fra dagligvare bransjen med budskap som «billig er best», «vi gir oss aldri på pris», «det er sluttsummen på kassalappen som teller» som alle illustrerer at det er prisen som er viktigst. En annen bransje man kan sammenligne med er frisørbransjen. Her kan man gå til salonger som tilbyr det meste, kaffe med mer til kundene mens de venter og alle mulige behandlinger, eller man kan gå til for eksempel Cutters som er mye rimeligere, men tilbyr kun klipp og ikke hårvask, farging, striper eller kaffe til kundene.

Det er vel logisk og forståelig for de fleste av oss at mindre klinikker med færre ansatte, mindre lokaler og generelt lavere utgifter vil kunne ha rimeligere priser enn de store klinikkene/dyresykehusene med et helt annet nivå på kostnadene. Hvorfor er det da tiltagende tendenser til å svartmale sine kolleger på de prisene de har satt? Dette er nemlig en utvikling jeg merker godt og syntes er utrolig trist, faretruende for vår stand og hjelper ingen – ikke veterinærene, ikke eierne og ikke dyrene.

Kvalitet vs standard

Det har vært en del innlegg om hvorfor priser er som de er. Det er mye snakk om dyrt utstyr, etterutdanning og ikke minst «kvalitet». Jeg skjønner godt at våre kunder ikke helt kjøper dette for det er kun en bitteliten del av hele bildet. Hva er kvalitet? Hvordan skiller dette seg fra standard? Er en og samme tjeneste egentlig like? Det er ille nok å få beskyldninger og usakligheter slengt etter seg av kunder, men når vi slenger kollegaer under bussen og nører oppunder kunders misnøye med pris med beskyldninger som: «ja klinikk x er en dyr klinikk Fru Hansen», «det var godt du kom hit for X kjede hadde tatt det dobbelte» eller man forsvarer seg med «ja det er kostbart, men vi har høy kvalitet» og «god kvalitet koster og vi har avansert utstyr», så forsterker vi selv en utvikling som ikke tjener oss eller våre kunder! Vi må bli mer bevisst på ordbruken vår og hva disse ordene faktisk betyr. Kvalitet for en tjeneste er, ifølge Store Norske Leksikon « ..evnen til å tilfredsstille brukerens krav og forventninger» mens standard er «en spesifisert eller etablert norm for hvordan et objekt eller funksjon skal være». Dette kan, med andre ord, ikke defineres kun ut ifra pris.

Kollegialitet

Hvor er det blitt av kollegialiteten? Vi må da stå sammen og ha tillitt til hverandre! Tjenestene vi tilbyr er ikke alltid den samme tjenesten. Ett enkelt eksempel: smertebehandling. Er dette likt overalt? Nei! Man kan velge å gi per oral NSAIDS eller paracet, eller en CRI med fentanyl, lidokain og ketamin (selvfølgelig avhengig av inngrep og lidelse). Begge behandlinger faller inn under smertebehandling, men en er betraktelig dyrere enn den andre. Hvis ikke vi skjønner at her kan det være store forskjeller, hvordan skal kundene våre forstå det? Er det ikke bra at eiere kan selv velge hvilke tjenester og hvilke klinikker de vil oppsøke? Det er da helt klart behov for store og mindre enheter i dette landet!

Arbeidsvilkår

Avslutningsvis så vil jeg påpeke at kjedene har også gjort veldig mye bra for arbeidsvilkår for smådyrveterinærer i dette landet! Jeg ble ansatt i en av kjedene for 2,5 år siden og har jobbet privat, offentlig og nå igjen privat. Arbeidsvilkår i tråd med tariffavtaler, Arbeidsmiljøloven og overtidstillegg koster mye. Da jeg begynte i praksis- og i veldig mange år- så hadde ikke jeg hørt om konseptet «hviletid». Sikring av hviletid i tråd med lovverket er dyrt, men en god ting for de ansatte! Veterinærforeningen har også jobbet mye med arbeidsvilkår for å komme tvilsomme og til dels ulovlige arbeidsavtaler til livs og ryddighet rundt det å være ansatt vs selvstendig næringsdrivende. Dette arbeidet kommer da både ansatte og selskap til gode.

Stå sammen

Nå må vi støtte hverandre. La tvilen komme din kollega til gode enten man jobber ved et dyresykehus eller mindre klinikk. Stå støtt i at det skal være prisforskjell på tjenestene vi tilbyr, det skal være valgmuligheter for våre kunder og de dyrene vi ønsker å ta vare på. Ikke la dere rive med av kunder som vil så tvil om hensiktene til kolleger som jobber ved store og kostbare enheter. Jeg tror ikke jeg er spesielt kontroversiell når jeg hevder at ingen veterinærer i vår næring ble det for å bli rik og alle er opptatt av god dyrevelferd!

Referanse:

  1. Standard. I: Store Norske Leksikon. https://snl.no/standard (26.07.2024).

  2. Kvalitet. I: Store Norske Leksikon. https://snl.no/kvalitet(26.07.2024).