Husk å reklamere i tide!
Reklamasjon er en avgjørende og sterkt tidsbegrenset rettighet. Det er viktig at veterinærer bevisstgjør dyreeiere om dette.
Advokat/veterinær

Bevisstgjøring: Veterinærene må bevisstgjøre de som kjøper dyr om den tidsbegrensede rettigheten til å reklamere (mangler dyret kan ha), skriver artikkelforfatteren.
Foto: iStockphoto
I lang tid har jeg tenkt at jeg burde skrive noen ord i Veterinærtidsskriftet om viktigheten av å reklamere før det er for sent. Den ene dagen har kommet og den andre har gått.
Forsidebildet med teksten «Halthetsundersøkelse av hest» i utgave nr. 2/2025 ga det nødvendige spark bak.
Altfor mange av de henvendelser vi får om kjøpsrettslige mangler kommer for sent. Da kan avgjørende rettigheter fullstendig ha gått tapt!
Dette gjelder ikke bare kjøp av hestebein med mulige haltheter, men ved alle kjøp. Av bolig, bil, traktor, ku, hund og katt og det meste annet.
Veterinærene kommer ofte i kontakt med de som har kjøpt dyr. Det er derfor svært viktig at dere, som har kunnskap om eller antar at dyret eller en annen gjenstand dyreeierne har kjøpt kan ha en mangel, kan bevisstgjøre disse kjøperne.
Alle lover som omhandler kjøp, har regler med frist for reklamasjon. De finnes i kjøpsloven § 32, forbrukerkjøpsloven § 27, bustadoppføringslova § 30 og håndverkertjenesteloven § 22.
I alle disse lovbestemmelsene kreves det at det må reklameres «innen rimelig tid» etter at kjøper har oppdaget mangelen eller burde ha oppdaget den. I rettspraksis er 2 måneder fra det tidspunkt mangelen ble oppdaget, eller burde ha blitt oppdaget, ansett som grensen for «innen rimelig tid». Dette kalles ”den relative reklamasjonsfristen”. I forbrukerkjøpsloven står det klart at reklamasjonsfristen ikke kan være kortere enn to måneder. En kan heller ikke regne med å få aksept for lengre tid om dette blir vurdert av en domstol.
I kjøpsloven er maksimal reklamasjonstid to år. Dette kalles ”den absolutte reklamasjonsfristen”. I de andre tre lovene er maksimal reklamasjonstid angitt til fem år for gjenstander som har en forventet levetid ut over to år.
To måneder går fort!
Derfor bør det reklameres så snart en har fått en viss sikkerhet for at gjenstanden har en mangel. Hvis en er i tvil om gjenstanden har en mangel, dennes årsak og omfang bør en innen fristen på to måneder sende en såkalt «nøytral reklamasjon». Dette er en beskrivelse av hva en mener er mangelfullt og antatt årsak hvis en har noen formening om det. Ved dette får en bedre tid til å finne ut av hva som er mangelfullt uten å tape rettigheten. Denne nøytrale reklamasjonen må følges opp med en konkret reklamasjon med bekrivelse av mangelen og et påfølgende krav.
Når en reklamasjon sendes, bør en også passe på å be om bekreftelse på at den er mottatt. Får en ikke bekreftelse innen et par dager, bør den etterspørres. Det kan bli viktig senere i prosessen å kunne bevise at reklamasjon eller nøytral reklamasjon ble sendt og bekreftet mottatt.
Jeg gjentar: To måneder går fort!
Se også: Grosås S, Sand TR, Nesje M. Hestehandel - veterinærene rolle. Nor Vet Tidsskr 2013;125:7-12
https://nvt.vetnett.no/asset/Utgaver/2013/01/nvt-2013-01.pdf